Dámalovaglás |
DÁMALOVAGLÁS
Több ezer éve történt, nem is tudjuk pontosan, ki találhatta fel. Egyes történészek szerint már a korai nomád népeknél előfordulhatott, hogy kisgyermekeket és terhes asszonyokat oldalt ültettek fel a lóra vagy más hátas állatra, hogy kényelmesebben viseljék el a hosszú utazást.
OSWALD BARBARA: A dámanyereg története
A legelső olyan nyergek, melyek valóban abból a célból készültek, hogy a lovas oldalvást üljön rajtuk, a 12. sz. környékén alakulhattak ki a Közel-Keleten, ill. Egyiptomban. A 14. században Anna királynő népszerűsítette, hogy a kor hölgyei öItözékükhöz méltóan utazhassanak. Az akkor használt korai dámanyergek nem is hasonlítottak a ma használatosakhoz: a hölgyek teljesen féloldalt ültek rajta, a nyeregnek sokszor karfája is volt, mint egy igazi karosszéknek. A 16. sz.-ban a málhanyergek voltak nagy hatással rá. Ekkor már a dámanyereg egy szarvval rendelkezett, mely jobb oldalt középen helyezkedett el. A szarvat Medici Katalin feljebb tetette, így átvethette rajta a lábát, nagyobb biztonságban érezve magát. A kengyel használatát is ő vezette be. A 19. sz.-ban fejlesztették ki a második szarvat, ettől kezdve az előkelő hölgyek ilyen nyerget használtak vadászathoz, sétalovagláshoz. Akkoriban nem is tartották illendőnek, ha egy hölgy lovagló ülésben lovagolt. A dámanyereg, vagy ahogyan sokan nevezik, „amazon nyereg", az 1930-as években kisebbé, könnyebbé vált, szerkezete erősebb lett. Kialakult a modern dámanyereg! 1900. és 1930. között nagy nevek: Owen, Meyhew, Whippy, Champion&Wilton, Martin&Martin készítették klasszikus darabjaikat. A második-világháborút követő általános elszegényedés és a nők az irányú törekvései, hogy a versenyeken a férfiakkal együtt rendes lovagló ülésben indulhassanak, nem telt jót a dámanyereg népszerűségének. A női nyereg letűnt a színpadról, mint azon idők maradványa, amikor erős szétválasztás volt férfi és nő között. A stílus csak 20-30 éve kezdett újjáéledni. Bár elmondhatjuk, hogy reneszánszát éli, a dámanyereg ma mégis kuriózumnak számít. A lovak és a női nyereg szeretete olyan erős, hogy az angol állami pecsét a királynőt lovon, női nyeregben mutatja. Ilyen példaképpel a dámalovaglás nem is halhatott ki Angliában! Az 1974-ben alapított „Side Sadie Association" (Női Nyereg Egyesület) "1200 tagot tart számon. Évente egyszer kézikönyvet adnak ki tagjaik számára, ismertetik a versenyek szabályait, valamint elismert bírák és kiképzők listáját Az évente, nyár végén megrendezésre kerülő „Nemzeti show" keretében a legjobb lovarnőket „Az év női nyereg lovasa" címmel tüntetik ki. Mind Franciaországban, mind Svédországban és Németországban szervezetekké alakultak a női nyeregben lovaglók. Hollandiában a lovas rendőrség tagja a nőinyereg egyesületnek. 2003-ban Magyarországon megalakult a Magyar Dámalovas Egyesület...
A JÓ DÁMANYEREG
Már a dámanyereg vázán is látszik a jelentős különbség, amely megkülönbözteti a többi nyeregtől. Formája aszimmetrikus és egy úgynevezett szarvat-kápát, kápagombot- találunk rajta.
Létezik jobb illetve bal oldalas nyereg, de a balos az elterjedtebb, ezért példának nézzük ezt. A nyeregpárnák tömöttebbek, mint más nyergeknél, de nagyon fontos, hogy a közöttük futó barázda megfelelően széles legyen. Ha a távolság nem megfelelő a nyereg könnyen elcsúszik, elfordul és a ló háta megsérülhet . A párnák tömése akkor megfelelő ha felnyergelt lovon lovas nélkül a nyereg bal oldala kissé felemelkedik és a nyeregpárnák közötti barázda a ló gerincétől közvetlen jobbra helyezkedik el. A barázdának középre kell kerülnie ha a lovas felült a nyeregbe. Hosszú használat során a baloldali párna veszíti el előbb az alakját, mert a tömőanyag a ránehezedő súly hatására összetömörödik. A rossz, jobbra vagy balra dőlő nyereg megakadályozza a lovast a korrekt ülésben és az állandó féloldalas terhelés a ló hátának sérüléséhez vezet. A jobb oldali nyeregszárny sokkal kisebb, csak arra szolgál, hogy a felrántószíjakat eltakarja, a bal oldali pedig azért nagyobb , hogy ne engedje a lovas lábát a ló nyakához érni. A dámanyeregnek két szarva van. A rögzített szarv a legfontosabb tényező a megfelelő nyereg kiválasztásakor, mivel helyzete utólag már nem változtatható. A rögzített szarv határozza meg, hogy a lovas mennyire képes testsúlyát a nyereg középpontjába helyezni úgy, hogy jobb combcsontja párhuzamos legyen a ló gerincével. Ha a lovas lába vastagabb, a szarvnak lejjebb kell lennie, és feljebb, ha vékonyabb. Karcsú hölgyek egy kis párnát tehetnek a térdük és a szarv közé, ezzel javítva ülésüket. A csavarokkal rögzített ugrószarvnál más a helyzet, ez állítható. A nyergen általában van még egy plusz csavarbemenet, melynek segítségével a szarv pozíciója megváltoztatható. A csavaroknak az igénybevétel irányából adódóan balmeneteseknek kell lenni. Az ugrószarv alapja egy fémrúd , amelyet szükség esetén meg lehet hajlítani vagy éppen kiegyenesíteni, hogy a szarv a lovas lábához jobban illeszkedjen. A két nyeregszárnyat általában egy szíj köti össze. Erre azért van szükség, hogy a jobb oldali nyeregszárny ne lebegjen.
A dámanyergen még egy plusz szíjat –hevedert- találunk: a kiegyenlítőszíjat. mely segít a nyerget egyenesen tartani. Az amerikai típusú dámanyergeken hiányzik a kiegyenlítőszíj, ott egy másik heveder van helyette. Ülésbőrnek általában szarvasbőrt szokás használni, mert az kevésbé csúszik. A kengyelszíj igen sokféle lehet azonban nagyon fontos, hogy legyen rajta valamilyen biztonsági szerkezet, amely kiold megakadályozva ezzel, hogy a ló lovasát beakadt lábánál fogva magával vonszolja. Az ülés teljesen egyenes, nincsen benne ív vagy mélyedés mivel ez megakadályozná a lovast abban, hogy egyenesen üljön. Az ülés alakja akkor megfelelő, ha a lovas kényelmesen ki tud egyenesedni benne, és ugratáskor a felemelkedés sem okoz neki gondot. Az ülés hossza akkor jó ha van még körülbelül 5 centiméternyi szabad hely a lovas mögött. Ha a távolság hosszabb az nem baj, de ha rövidebb az komoly problémákat okozhat, mert a lovas súlya túlzottan lenyomja a nyereg hátulját és a ló háta megsérülhet. Általában egy 160 cm-s hölgynek 40 cm hosszúságú ülés megfelelő, és minden + 7,5 cm-re még 2,5 cm –t számolhatunk. A nyeregalátéteknél arra figyeljünk, hogy a dámanyereg általában hosszabb mint az ugró vagy díjlovas nyergek , ezért mielőtt alátétet vásárolnánk mérjük meg nyergünk hosszát.
Írta: Eper Barbara Forrás: Darvas Katalin :A dámanyereg , A Nemzetközi Dámalovas Szövetség kiadványai
Már tudjuk milyen a jó dámanyereg, nézzük meg a jó dámanyerges lovat, és azt hogyan szoktassuk hozzá lovunkat a dámanyereghez!
Következő: A dámanyerges ló és a dámanyereghez szoktatás |
|
Gyakorlatok a helyes ülés elsajátításához |
1. Gyakorlat: Próbáljon meg minél jobban elfordulni derékban mindkét irányba. A fordulás balra természetesen könnyebben fog menni, ezért inkább a jobbra fordulást kell gyakorolni, mivel ez segít abban, hogy a jobb vállát jól hátra tudja venni
2. Gyakorlat: Nyújtsa ki mindkét kezét a feje fölé és nézzen az ég felé. Ez a gyakorlat segít abban, hogy felsőtestét tényleg kiegyenesítve tartsa. A fej a gerinc folytatása, ezért azt is gyakorolnia kell, hogy ezt is ideális helyzetben tart
3.Gyakorlat : Ha arra hajlamos, hogy görbén tartsa vállait , akkor karját előre hátra kell lengetni a törzse mellett. Néha csak a jobb karjával körözzön, mivel női nyeregben különleges figyelmet kell a jobb vállnak szentelni
4. Gyakorlat : Hajoljon annyira előre, hogy ülőcsontjai kiemelkedjenek a nyeregből és a súlyát a jobb felső combja tartsa meg. Ezzel egy időben veregesse meg lovának nyakát. Ez jó gyakorlat a könnyű ülés elsajátítására.
A terhelő ülés elsajátítására jó gyakorlat ha hátradől a nyeregben addig amíg lova farát meg tudja veregetni mindkét kezével egyszerre.
Írta: Eper Barbara
|
| | |